Download E-BOG

Du tager fejl, nej DU tager fejl

1 sep, 2022
af Rune Wagenitz Sørensen, partner i Assure | 8 Kommentarer
Print

I hvilken grad er den høje inflation, energipriser, krig og andet indregnet i dagens aktiekurser? Spørgsmålet er aktuelt, for næsten hver dag kan vi i pressen læse om en økonom, der vurderer, at aktierne skal ned.

Når økonomer og andet godtfolk udtaler sig om forestående kursfald, er udgangspunktet, at de ser mere pessimistisk på fremtiden end markedet, som er et spejl af dine og mine forventninger samt alle andre, der køber og sælger aktier.

Her er et par af de seneste udtalelser, jeg har bidt mærke i:

»Forventningerne til selskabernes indtjening er absolut ikke indregnet i aktiekurserne, men efterhånden som energipriserne er steget, ser det ud til at bundfælde sig hos investorerne,« konstaterer Tine Choi Danielsen, chefstrateg i PFA

»Det er svært at sige, hvor meget aktierne skal ned. Det afhænger af, hvor kraftig vækstopbremsningen og tilpasningen af virksomhedernes indtjening bliver. Men hvis vi ser på analytikernes forventninger, er vi slet ikke tæt på at indregne risiciene endnu,«siger Otto Friedrichsen, aktiechef i Formuepleje

JP Finans den 29. august i artiklen ”Farerne truer i horisonten: Europæiske aktier står på tærsklen til nye kurstæsk”

Jeg undskylder på forhånd, hvis jeg skyder økonomerne i skoene, at de forventer kursfald. Måske siger de bare, at der er en risiko for, at kurserne falder, hvis A eller B sker, og om A eller B sker ved de ikke. Jeg er selv uddannet økonom, men jeg er nok ikke helt færdiguddannet, for nu og da har jeg svært ved at forstå, hvad mange økonomer egentlig siger.

Skal kurserne så ned herfra? Spørg publikum!

Du kender Tv-programmet Hvem vil være millionær. Angiveligt svarer publikum rigtigt omkring 90 procent af tiden. Hvis vi overfører økonomernes udtalelser ovenfor til Tv-programmet, svarer det til, at de som deltagere i programmet IKKE mener, at publikum svarer rigtigt (publikum er pendant til alle deltagerne på aktiemarkedet). Økonomerne siger, at publikum tager fejl. Publikum siger, at økonomerne tager fejl.

Publikum og markedet har naturligvis heller ikke altid ret. Et eksempel på det var marts 2020, hvor markedet overvurderede, hvor slemt restriktioner ville ramme økonomien. Det konstaterer jeg (forsigtigt), fordi priserne først faldt kraftigt på kort tid, og derefter på kort tid steg igen. Havde markedet anskuet situationen nøgternt, var kurserne formentlig bare tøffet stille og roligt derudaf ud fra forventningen om, at vi hurtigt løser problemerne.

Min pointe er, at du er bedst tjent med at lytte til publikum og markedet, når du investerer. I praksis betyder det, at du ikke sælger ud eller undlader at investere kontanter, fordi flere økonomer forventer kursfald.

Sådan håndterer jeg nyhedsstrømmen

Personligt holder jeg nyhedsfrie weekender, hvor jeg undlader at glo på telefonen i håb om, at der står en masse positivt nyt. Jeg kan dog – af vane mere end interesse – læse lidt sportsnyheder. Helt frelst er jeg ikke. Men det er mit forsøg på at undgå nyheder og økonomers vurderinger, der ikke er reelle investeringssignaler, jeg bør handle på. Og så giver det mig ikke mindst en mere fredfyldt tilværelse.

Måske er der lige nu et overtal af økonomer, der venter kursfald. Eller måske er det bare de økonomer, der venter kursfald, der får mest taletid i pressen i øjeblikket. Derfor anbefaler jeg varmt at læse Jeppe Christiansens (adm. direktør i Maj Invest) seneste indlæg i Børsen her. Jeppe svarer på spørgsmålet ”Er vi på vej mod en global økonomisk recession?” og giver sit bud på det der er vigtigt for dig og mig som investorer: En forventning om at aktier giver et langsigtet afkast på 6-7 procent.

Om ikke andet, synes jeg i hvert fald, at vi i øjeblikket skal glæde os over, at der i titlen aktiechef ikke ligger beføjelser til at bestemme over aktiekurserne – det skal markedet nok selv finde ud af!

Venlig hilsen

Rune

8 Kommentarer

  1. Hej Rune,

    Tak for et fint indlæg, som jeg syntes I ofte kommer med fra Assure – selvom I nok heller ikke er helt uden bias (interesser) i Jeres fortolkning af markedet og udlægning af statistik/informationer! ;-) Det vil være rart hvis Du i dit indlæg havde kommet med eksempler på tilfælde, hvor markedet rent faktisk tog fejl og ikke økonomerne i deres fortolkning af markedet.

    God dag.

    mvh. Jan

    1. Hej Jan
      Tak for din kommentar.
      Helt enig, alle har interesser. Vores interesse er, at investorer bruger vores service og forbliver investeret, da vi ikke tjener på køb og salg af værdipapirer. Vi har indrettet vores honorarmodel efter det vi tror, gavner vores investorers velstand mest muligt. Investorerne og vi har for så vidt muligt samme interesse, da der er god dokumentation for, at indeksstrategien gavner investor: Forbliv investeret i tykt og tyndt og få handelsomkostninger. Derfor vores mange indlæg om at undgå timing og være i sine følelsers vold.
      Derudover: Det er nok ikke helt nemt at definere, hvornår markedet har taget fejl. Men jeg giver i indlægget eksemplet fra marts 2020 – det er mit bud på en “fejl”.
      Vh Rune

  2. Ja en mere fredfyldt tilværelse ved ikke hele tiden at lytte til alle de “kloge” økonomer, det er hvad vi bør efterleve. Jeppe fra Maj Invest, han er også en af de få økonomer i hele landet der i sine nyhedsbreve og ved sine præsentationer har forstået opgaven, nemlig med enkle slides og med stor pædagogisk forståelse at præsentere økonomiske forhold i et roligt tempo, så alle læsere og tilhørere kan følge med. Såvel du Rune som Jeppe kunne mange økonomer lære en hel del af. Vi bør slappe af ved at tænke langsigtet og undlade at lade os bekymre af al den overdrevne “støj”, som vi hele tiden bliver bombarderet med af en masse økonomer.
    Tak for dine gode og særdeles relevante kommentarer.

  3. Hej Rune.
    Mange tak for et opløftende indlæg i jeres gode nyhedsbreve.
    Det er da befriende at høre lidt opløftende her i de’ til stadighed dystre (KRISETIDER)
    Der er en lang række af (SOLFORMØRKERSER) der higer efter at komme i medierne, som du selv gør opmærksom på. Det er utroligt det er da super dygtige og meget lærde folk !
    Tak og god weekend.
    M.v.h.: Niels.

Læg en kommentar

Læs flere artikler

Markedsgalop og børsnoteringer
De seneste måneder har aktiemarkedet skudt god fart mod nye kursrekorder. Hormuz-konflikten og geopolitisk uro er gledet i baggrunden i kølvandet på stærke vækst- og indtjeningstal fra virksomhederne, ikke mindst i USA. AI-feber Selv om…
Læs hele artiklen
Markedskommentarer 1. kvartal 2026
Det var egentlig meningen, at jeg ville skrive denne markedskommentar i dagene op til påske. Men det var håbløst, for kurserne kørte op og ned fra time til time. Hvis ikke man allerede havde fået…
Læs hele artiklen
Det vigtigste at vide som investor
Så er den gal igen med afkastene i de danske investeringsforeninger. Helt gal. Her i februar bragte Berlingske en kritisk artikel om ”negative afkast på stribe i 2025”. Jyllandspostens erhvervsredaktør fulgte trop med overskriften ”kan…
Læs hele artiklen
Sidebar