Hvilke afkast vil fremtiden bringe? Inden jeg kommer med mit bud, vil jeg afsløre for dig hvad investorer forventer. Spænd sikkerhedsbæltet!
Amatørerne
En undersøgelse blandt mere end 2.000 investorer foretaget af Finra, det amerikanske institut for investoruddannelse, fortæller at 24 ud af 25 forventer at opnå et afkast der er lig markedsafkastet eller bedre. Det er et klassisk eksempel på, at vi overvurderer egne evner og resultater. Og det falder fint i tråd med min personlige og helt uvidenskabelige forespørgsel blandt bridgespillere: Alle spiller klart bedre end deres makker. (For god ordens skyld: Min bridgemakker spiller glimrende…selv om han ikke er lige så god som mig, naturligvis). Kort sagt, vi overvurderer egne evner og resultater.
De høje forventninger hos investorer kvantificeres i seneste rapport fra Natixis Global Asset Management. Her melder 2.550 finansielle rådgivere fra hele verden, at deres kunders afkastforventninger er 9,5% om året, eller omtrent det dobbelte af hvad rådgiverne forventer på investorers vegne.
Proerne
Hvis du tror at professionelle investorer ser anderledes nøgternt på fremtidens lyksagligheder, så tyg på følgende. Ifølge 2017-rapport fra State Street Global Advisors er de årlige afkastforventninger blandt 400 institutionelle investorer for de kommende fem år: 5% på obligationer, 10% på aktier…og 11% årligt på porteføljen i sin helhed. (Hvis du kan forklare hvordan det hænger sammen er jeg meget interesseret, jeg kan ikke forstå det.)
Coller Capital melder i deres årlige aktie-barometer-analyse blandt professionelle investorer, at flere end tre ud af fire forventer et afkast på mere end 10% p.a. på deres investeringer i unoterede aktier (private equity) alle omkostninger inklusive.
Tilbage til virkeligheden
De omtalte afkastforventninger er verden som den ser ud med investor-briller på.
Forventningerne er desværre helt urealistiske. Det er afkast-drømmeri, der kræver mere end en direkte hotline til Warren Buffett og slægtskab med fætter Højben for at blive indfriet.
Tårnhøje forventninger er et alvorligt problem, fordi det næsten med statsgaranti fører til skuffelse hos investor. Hvilket fører til gentagen afkast-shopping og skift til nye investeringer, fonde, forvaltere, der foregiver at kunne matche investors ønsker. Det er investerings-opskriften på utilfredshed, stress, tidsforbrug og dårligt liv.
Og det stopper ikke før forventningerne er afstemt med virkeligheden.
Mine afkastforventninger
Der er kun én parameter der bestemmer aktieafkastet målt over flere årtier, og det er virksomhedernes indtjening. På den baggrund er det rimeligt at forvente et afkast over tid på aktiemarkedet på 6%. Her har jeg justeret for fonds-omkostninger, og jeg har in mente at 6% ligger pænt under de historiske afkast på aktier. For jeg kan godt lide at være forsigtig når jeg planlægger langt ud i fremtiden. På obligationer er 3% et fair pejlemærke for de kommende mange år. Forbliver inflationen og renterne lave som i dag er 2% årligt en rimelig forventning.
Lad mig slå det fast med det samme: jeg forventer store udsving fra år til år på aktier. Alt mellem -20% og +30% må jeg tage med på vejen uden at kny. Ellers skal jeg ikke investere i aktier. Jeg taler kun den laaaange bane af to årsager: Den er afgørende for enhver investor, og vi kan sige noget rimeligt herom.
Er det utænkeligt at indfri de høje forventninger til afkast, som nævnte undersøgelser lægger op til? Nej. Men det er højst usandsynligt. Og markederne tager ikke hensyn til høje forventninger. Du får ikke belønning i form af højere afkast, kun flere skuffelser.
Succesfuld investering handler i høj grad om disciplin til at følge din plan over en årrække. Selv verdens bedste investeringsplan er værdiløs, hvis den ikke bliver ført ud i livet. Juster dine forventninger og bliv en bedre og gladere investor.
Download E-BOG

Meget god og berettiget artikkel som er viktig for å få langsiktige investorer til å tenke rasjonelt og ikke impulsivt.
Hej Tore,
Godt at høre fra broderlandet i nord!
Investering a la Assure er vist ikke kommet til Norge endnu, så måske vi skal begynde at kigge i den retning. Dog ingen konkrete planer i øjeblikket.
/Jesper