De dramatiske overskrifter og artikler har fortsat præget nyhedsstrømmen i løbet af ugen. Aktiekurserne har ikke helt afspejlet ordvalget i medierne, og det giver jeg her en kommentar på.
Jeg talte for nylig med en af mine kunder Kaj om inflation og den lukkede gasledning fra Rusland. Kaj er 71 år, så jeg spurgte ham, hvad han husker fra oliekrisen i 1970’erne. Kaj fortalte stille og roligt, at ”Tja, vi sparede lidt på energien, skruede ned for varmen og holdt bilfrie søndage i en periode”. Nu føles problemerne nok værre, når man står midt i dem end årtier efter. Og jeg synes også, at der er mange dårlige nyheder i øjeblikket, hvor eksempelvis danske aktier i år er faldet 16,8 procent og amerikanske 16,7 procent (målt i dollar). Men Kajs fortælling virkede ikke skræmmende.
Lad mig med det samme sige, at jeg ikke ønsker at underdrive situationen, vi står i. Tågen er tyk. På den anden side er der heller ingen grund til at være for pessimistisk.
”Eksploderende gaspriser sender aktier i dørken…”
Her er nogle friske overskrifter fra medierne, jeg har bidt mærke i i ugens løb. På Finans.dk var der fx en artikel med overskriften ”Spektakulært kursridt når til vejs ende: “Meme-aktier” ramt af nedsmeltning”. Aktierne, i artiklen, var halveret. Men ligefrem smeltet ned? Det kan en aktie vist ikke.
Efter et kursfald på tre procent torsdag i sidste uge på danske aktier, kunne man i samme boldgade i Børsen læse en økonom udtale, at ”… der bliver slikket sår efter torsdagens blodbad”. Aktier kan mig bekendt heller ikke bløde, og en økonom der anskuer et fald på tre procent for at være et blodbad bør finde sig et andet job. Læg hertil ord i ugens løb som sønderslået marked, aktier der går i dørken (det måtte jeg slå op, og det er åbenbart et skibsgulv) og kuldegysninger. Ordene er brugt om kursfald på et par procent. Hvis vi bruger de ord om den størrelse udsving, hvilke ord skal vi så bruge, når det globale aktiemarked halveres i kurs? Jordens undergang?
Vores hjerner danner billeder ud fra ord, ikke mindst dem der formes i medierne. En aktie er en ejerandel i et firma. Men der er intet blod, intet der er sønderslået eller gået i skibsgulvet. En rentestorm findes heller ikke. Kurser stiger, og kurser falder. Konsekvenserne er blandt andet, at vi har færre eller flere penge til at købe ydelser og varer for.
Mine ord er ikke så maleriske. Men det giver en mere rimelig og afbalanceret oplevelse som investor, når vi beskriver virkeligheden objektivt.
Denne gang er det anderledes!
… lyder et brugt investorudtryk. Underforstået, at denne gang bliver værre, og kurserne falder permanent. Jeg er helt enig i, at enhver krise har sine særegne kendetegn. I 1970’erne var oliemangel et problem. Denne gang har vi både olie, gas og flere andre energikilder, men vi kan ikke blive enige om delingen af dem. Men mon ikke det samme denne gang er, at et (eventuelt) kraftigt kursfald afløses af kursstigninger? Markedet har for længst indregnet udfordringer, så der er i den grad grobund for positiv udvikling, når vi finder en ny og bedre løsning.
Det er helt normalt, at vi fra tid til anden ser mindre optimistisk på fremtiden. Men ligesom de gode tider ikke varer ved, varer dårlige tider heller ikke ved; kursfald bliver afløst af kursstigninger. Når jeg har brug for at minde mig selv om det, hiver jeg denne figur frem, der viser 200 års afkast på amerikanske aktier. Aktielinjen går ikke snorlige gennem depression, verdenskrig, oliekrise mm., men den har en attraktiv hældning, der svarer til næsten syv procent årligt i realafkast, dvs. afkast efter inflation.

Sådan gør vi, når kurserne falder næste gang
Når kurserne falder næste gang, gør vi som altid: Vi holder fast i investeringerne og sælger/køber obligationer og aktier, når forskellen på udviklingen mellem aktier og obligationer er markant (rebalancering). Følelserne vil stritte imod, for det kan jo falde mere. Men det er stadig sund fornuft at gøre det.
Lad de andre bekymre sig
Tror jeg lige som de mange økonomer, at der er kursfald lige om hjørnet? På et eller andet tidspunkt siger historien, at kurserne falder. Men ingen aner, hvad der sker inden for dage, uger, måneder, så det tager jeg roligt. Vi mennesker er langtfra rationelle i vores handlinger. Så aktierne går næppe snorlige op i kurs og ender hvert kalenderår med syv procent i afkast herfra, selv om det kan se sådan ud på grafen ovenfor.
Da du ikke skal bruge alle dine penge på én gang og formentlig har nogle kontanter til dit forbrug i den nærmeste periode, er det bedste du kan gøre at acceptere, at værdien af dine investeringer falder med jævne mellemrum.
Lad journalister og økonomer bekymre sig, vi behøver ikke følge trop. De bekymrer sig nok for os alle. Bekymringer fjerner fokus fra langsigtet investering, men der er ikke andre varianter af investering! Vi er verdensmestre i at se udfordringer, men vi mennesker finder en vej frem gennem tykt og tyndt. Det er, hvad figuren fortæller os.
Tag endelig fat i os for en snak om din investeringsprofil, behov for kontanter eller hvad end du har af tanker om investeringerne.
Download E-BOG

Giver god mening
Faktisk en rigtig god kommentar
Super, Rune.
Vi ved meget lidt, men DET ved vi dog 😉
De bedste hilsner, Kim
It is so refreshing to read sane words in times of hysteria. It feels very safe for me to be a client of yours. Thank you so much for the great work!
Hi Camila
Very good to hear, and we are happy to serve you!
Kind regards Rune