Download E-BOG

Gode råd om afkastforventninger

13 aug, 2020
af Jesper Dall, partner i Assure | 2 Kommentarer
Print

Forventer du 12% i årligt afkast på dine aktier? Så tænker og drømmer du som de fleste investorer, men du er ude af trit med eksperternes syn på fremtiden.

Hvad kan man egentlig forvente på en portefølje med god risikospredning?

I Assure Fondsmæglerselskab er vores kunders midler samlet set placeret med 60% i aktier og 40% i obligationer, så lad mig tage udgangspunkt i den fordeling.

 

Rådet for Afkastforventninger

Overskriften er ingen spøg, selv om det lyder som Lars E. Christiansen og Rådet for større færdselssikkerhed. I Danmark har vi et råd med professor Jesper Rangvid i spidsen, der bl.a. har til formål ”…at fastsætte rimelige afkastforventninger…til investeringsprodukter fra og med 2020”. De seneste sommertal gældende for ”kort og mellemlang sigt” (1-10 år) er:

Aktivklasse Årligt afkast
Stats- og realkreditobligationer 0,2%
Investment grade obligationer 1,4%
Emerging Market statsobligationer 4,0%
Højrenteobligationer 4,4%
Globale aktier 7,1%
Nye markeder aktier 9,6%
Ejendomme 4,0%

 

Rådets forventninger forekommer mig at være fornuftige, selv om aktieafkastene er til den høje side i min bog.

Nogle vil rynke på næsen af de lyse udsigter for aktier i nye markeder, specielt med tanke på aktivklassens beskedne afkast de seneste 10 år. De høje forventninger hænger sammen med de store udsving, vi som investorer bør forvente på den type aktier. Og husk, at dårlige perioder ofte(st) efterfølges af gode perioder.

Flere har på det seneste spurgt, om de lave renter er dødsstødet for balancerede porteføljer. Det mener jeg ingenlunde er tilfældet. Jo, vi skal indstille os på lavere afkast, end vi har set historisk på en 60-40 portefølje, hvor afkastet har været omtrent 7%. Men inden du begynder at ærgre dig alt for meget, skal du huske på, at vi lever i en verden med lavere inflation end vi har oplevet historisk.

Rådet forventer en inflation på 1,4%. Regner vi på en 60-40 portefølje fordelt bredt ud på aktivklasserne i tabellen, kommer vi frem til et forventet afkast på omtrent 5,5%. Det svarer til et realafkast, altså afkast korrigeret for inflationen, på 4% årligt. Det stemmer med det historiske realafkast over en lang årrække (tænk 7% i afkast fratrukket 3% i inflation).

Rådet gør opmærksom på, at alle afkastforventninger og prognoser er behæftet med væsentlig usikkerhed. Hvis jeg skal omskrive det til daglig tale betyder det, at ”vi aner ikke hvad der kommer til at ske de kommende år, det kan gå både godt og skidt, der er ingen garantier, men med tiden på din side har du rigtig gode muligheder for at se din opsparing vokse pænt, når du investerer gennem tykt og tyndt”. Det er i hvert fald mere lovende end at se sine kontanter masseret af negative renter over en årrække. Og du behøver ikke kaste dig ud i alskens komplekse produkter med alenlange prospekter (tror du de er skrevet for din eller udbyders skyld?) for at få din formue til at vokse.

Budskabet fra Rangvid og co er klart: Rygterne om den balancerede porteføljes død er stærkt overdrevne.

 

/Jesper

 

PS. Vi har tidligere skrevet om investorers urealistisk høje afkastforventninger HER

PPS. Du kan læse mere om Rådet for Afkastforventninger HER

2 Kommentarer

  1. Hej Jesper,

    En meget realistisk “med begge ben på jorden” artikkel”.

    Du skriver mange gode indlæg præget af “common sence” og i et sprog som man forstår.

    Meget interessant.

Læg en kommentar

Læs flere artikler

Markedsgalop og børsnoteringer
De seneste måneder har aktiemarkedet skudt god fart mod nye kursrekorder. Hormuz-konflikten og geopolitisk uro er gledet i baggrunden i kølvandet på stærke vækst- og indtjeningstal fra virksomhederne, ikke mindst i USA. AI-feber Selv om…
Læs hele artiklen
Markedskommentarer 1. kvartal 2026
Det var egentlig meningen, at jeg ville skrive denne markedskommentar i dagene op til påske. Men det var håbløst, for kurserne kørte op og ned fra time til time. Hvis ikke man allerede havde fået…
Læs hele artiklen
Det vigtigste at vide som investor
Så er den gal igen med afkastene i de danske investeringsforeninger. Helt gal. Her i februar bragte Berlingske en kritisk artikel om ”negative afkast på stribe i 2025”. Jyllandspostens erhvervsredaktør fulgte trop med overskriften ”kan…
Læs hele artiklen
Sidebar