Download E-BOG

Fem gode grunde til at sælge aktier

10 aug, 2020
af Jakob Holck, Kunde- og Salgsdirektør | 1 Kommentarer
Print

Året har budt på mange investorprøvelser. Men jeg blev alligevel overrasket, da The Wall Street Journal forleden meddelte, at 20% af alle investorer havde solgt alle deres aktier i perioden februar-maj 2020. Nogle ramte plet; mange smed tøjlerne, da markederne syntes på vej i et bundløst hul; andre solgte ud, da aktierne efterfølgende steg ”for hurtigt”.

Undersøgelsen viste desuden, at investorer over 65 år var mest tilbøjelige til at sælge ud. Lang erfaring og stor rutine til trods blev panikken og virakken åbenbart for meget for nogen.

Jeg vil ikke anbefale at foretage store investeringsbeslutninger midt i et større markedsfald. Tiderne kan synes usikre, men det har aldrig været en god plan at trække stikket efter kursfald for at vente til støvet lægger sig og der kommer ro på (læs: til når aktierne kan købes igen til en markant højere kurs). Derfor er det så vigtigt at have en plan. For hvem har det kølige overblik og tænker ekstra klart, når markederne svinger vildt?

Der er dog mange situationer, hvor jeg vil anbefale at sælge aktier:

Rebalancering. Når aktiestigninger øger porteføljens aktieandel markant, er det fornuftigt at skære lidt af toppen, så man bevarer den ønskede risikofordeling og ikke bliver overmodig. Den anden side af medaljen er, at man er villig til at købe op, når aktiemarkedet sætter sig som det eksempelvis gjorde i foråret, så man ikke bliver for pessimistisk. En stor værdi ved rebalancering er, at den fjerner fristelsen til at foretage ekstreme beslutninger på de helt forkerte tidspunkter.

Risikospredning. Mange investorer kører med høj aktieandel tidligt i opsparingsfasen, hvor den lange investeringshorisont gør udsving på den korte bane ubetydelige. Når tiden nærmer sig, hvor man skal leve af sin opsparing, er det tid til at evaluere om man skal øge den sikre pulje ved at reducere sin aktiebeholdning.

Mange investorer opbygger en robusthed over årene og kan fint leve med en fortsat høj aktieandel. Ja, nogle øger endda aktieandelen med alderen, når næste generation tages med i ligningen (forhåbentlig ikke dem, der solgte stort ud i foråret!). Det er en individuel vurdering. En Corona-storm er ikke det rette tidspunkt at få den åbenbaring, at man er nødt til at sælge mange aktier for at have til dagligdagen.

Når du har få aktier. Nogle er i den heldige situation, at de rammer en aktie, som stiger til himmels og udgør størstedelen af deres portefølje. Hvor skønt det end kan føles, så medfører det unødvendig risiko at spille på en enkelt hest, specielt når den vækker en masse gode, varme følelser.

Hvis du har dine penge placeret i et par aktier, som du er forelsket i, er det tid til at tage risiko af bordet – og tage det med et smil når du går igennem de sædvanlige kvaler i den forbindelse, så som ”hvad hvis den stiger stort lige efter jeg sælger?”. Enkelt-aktier kan finde på hvad som helst, og din forelskelse bliver sjældent gengældt. At sætte sine sparepenge i få aktier er som at tage sin formue med til Las Vegas.

Når du er sikkert i mål. Når din opsparing bliver så stor, at du har nok til at leve det liv du ønsker efter endt arbejdsliv, hvorfor så investere i risikofyldte aktiver? I de gode gamle dage med høje renter var det klart lettere at veksle nogle af sine aktier til obligationer. Med nulrenter på sikre papirer og negative indskudsrenter er det anderledes i dag. Uanset, så bør man altid spørge sig selv hvorfor man overhovedet investerer.

Når din situation forandres. Det kan lyde trivielt, men når forudsætningerne ændres, bør din plan tages op til ny vurdering. Har du solgt din virksomhed? Har du arvet eller vundet i Lotto? Har du erfaret, at dine investeringer stjæler dit gode humør og nattesøvn? Bruger du væsentligt færre penge end tidligere antaget? Osv. Vi kan drøfte markederne, forventninger, korrelationer etc. i en uendelighed, men alle investeringsplaner skal tage udgangspunkt i dig som investor.

Langsigtet planlægning og rimelige forventninger sikrer, at du ikke shopper og markedstimer fra den ene gode ide til den anden (Fingerprint, cannabis, din fætters rekordaktie, kryptovaluta, konkursramte flyselskaber, osv) uden at have styr på din risiko.

 

Jakob og Jesper

1 Kommentarer

  1. Helt enig i at en valgt investeringsstrategi skal følges.
    Vil dog ofte blive tilpasset løbende ved for eksempel generarationsskifter etc..
    Men det øndrer ikke ved at man efter min mening bør følge en valgt strategi og ikke hunørsvingninger?

Læg en kommentar

Læs flere artikler

Markedsgalop og børsnoteringer
De seneste måneder har aktiemarkedet skudt god fart mod nye kursrekorder. Hormuz-konflikten og geopolitisk uro er gledet i baggrunden i kølvandet på stærke vækst- og indtjeningstal fra virksomhederne, ikke mindst i USA. AI-feber Selv om…
Læs hele artiklen
Markedskommentarer 1. kvartal 2026
Det var egentlig meningen, at jeg ville skrive denne markedskommentar i dagene op til påske. Men det var håbløst, for kurserne kørte op og ned fra time til time. Hvis ikke man allerede havde fået…
Læs hele artiklen
Det vigtigste at vide som investor
Så er den gal igen med afkastene i de danske investeringsforeninger. Helt gal. Her i februar bragte Berlingske en kritisk artikel om ”negative afkast på stribe i 2025”. Jyllandspostens erhvervsredaktør fulgte trop med overskriften ”kan…
Læs hele artiklen
Sidebar